rss
email
twitter
facebook

Fesyen barat

205329
Fesyen barat dikaitkan dengan meniru fesyen terutamanya dari segi pemakaian.Sebagai contoh, memakai pakaian yang terdedah atau tidak menutup aurat yang boleh menimbulkan pelbagai perspeksi dalam kalangan masyarakat. Fesyan barat sememangnya mempamerkan imej yang tidak senonoh dan seksi.
Salah satu punca seseorang meniru fesyen-fesyen barat ialah mereka mengamalkan gaya hidup moden.Gaya hidup moden biasanya diamalkan di bandar bagi sesetengah golongan masyarakat. Meraka lebih suka mengikut fesyen terkini seiring dengan arus pemodenan dan globalisasi. Bagi mereka pakaian tradisional dianggap lapuk di telan zaman.
Seterusya ialah seseorang yang tidak mempunyai pegangan agama yang kuat. Seseorang yang kurang mendapat didikan agama mudah terdorong kepada unsur-unsur negatif dengan meniru fesyen dari negara barat.
Pengaruh daripada media sama ada media cetak atau media elektronik. Dalam era modenisasi ini pelbagai jenis bentuk media mempengaruhi masyarakat dari segi pemakaian.Sebagai contoh, majalah hiburan dan internet yang memaparkan fesyen-fesyen barat yang kurang sesuai digayakan oleh masyarakat kita.

Seseorang yang meniru ciri-ciri pemakaian barat secara tidak langsung dipandang rendah oleh masyarakat. Hal demikian disebabkan oleh imejnya yang seksi, terdedah dan terlalu menjolok mata tidak dapat diterima oleh masyarakat. Golongan yang meniru budaya pemakaian barat dianggap tidak mempunyai identiti yang tulen dan asli.
Meruntuhkan institusi kekeluargaan. Hubungan dalam sesebuah keluarga menjadi renggang disebabkan ibu bapa kurang memainkan peranan dalam memberi didikan sehinggakan anak-anak mereka mudah terlibat dalam gejala sosial hasil pengaruh budaya barat.Kebayakkan ibu bapa hanya memberi keperluan dari segi material berbanding didikan dan asuhan yang sewajarnya kepada anak-anak mereka.
Terdorong kepada gejala yang tidak sihat seperti pelacuran, perzinaan dan sebagainya.Ia berlaku disebabkan penggemar fesyan barat tidak dapat mengawal dirinya dan akhirnya terjerumus ke dalam kancah negatif.Hal demikian jelas gejala ini semakin berleluasa dalam kalangan masyarakat terutamanya remaja yamg sedang meningkat dewasa.

0 comments:

Post a Comment